کد مطلب:38543
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:5
آيا به نظر شما اين گفته پيامبر(ص) اگر ممكن بود به كسي امر ميكردم كه انساني را سجده كند هر آيينه دستور ميدادم زن به شوهرش سجده كند صحيح است؟(2) و آيا نشانه حقارت و بي ارزشي زن نسبت به مرد از ديدگاه اسلام نيست؟ وانگهي در حادثه عاوشرا دشمن براي حضرت علي اصغر شش ماهه(ع) آن چنان ارزش قائل است كه به شهادت او اقدام ميكند، امّا حضرت زينب(ع) را با آن همه عظمتش به خاطر زن بودن نميكشد. اينها نشان ميدهد كه از نظر تربيت شدگان مكتب اسلام زن بي ارزش است.
اولاً حديث از حيث سند معتب رنيست و نميشود به آن اعتماد نمود. ثانياً بر فرض اين كه معتبر باشد منظور اين است كه بهتر است زن در مقابل شوهر نهايت خضوع را داشته باشد زيرا، شوهر اگر بفهمد همسر و بچه هايش با او صداقت دارند و برايش احترام فوق العاده قائلند همه هستي خود را فداي آنها ميكند و در نتيجه يك نوع صفاي غير قابل وصفي بين آنان برقرار ميشود. به هيچ وجه استشمام بي حرمتي نسبت به زن از آن حديث ملاحظه نميشود.
براي تقريب به ذهن بد نيست به مطالب زير توجه شود.
پيامبر(ص) براي اين كه اهميّت مسواك زدن را به امت خود اعلان كند و به آنها بفهماند كه مسوالك چقدر ارزش دارد. فرمودند: اگر بر امتم سخت و دشوار نبود هر آيينه مسواك زدن را بر آنها واجب ميكردم.(3)
و يا در جايي ميخوانيم كه حضرت علي(ع) فرمودند: پيامبر(ص) حقوق همسايه را آن قدر مهم معرفي كرده بود كه احساس ميشد بعد از مرگ همسايه از انسان ارث ميبرد.(4)
همان طوري كه ملاحظه شود اين گونه فرمايشات تنها به عنوان با اهميّت نشان دادن موضوع مورد نظر است، هدف ديگري در كار نبوده. ثالثاً: تنها به زنها سفارش نشده كه نسبت به مردها تواضع و احترام كنند. به مردها هم سفارش فوق العاده نموده كه نسبت به خانواده كمال احترام را قائل شوند، به احاديث زير توجه نماييد:
پيامبراكرم(ص) فرمود: زنان را گرامي نميدارند مگر افراد بزرگوار و به آنان توهين نميكنند مگر مردم پست و فرومايه.(5)
حضرت علي(ع) فرمودند: زن وسيله التذاذ و مايه گرمي خانواده استا بايد او را گرامي داشت.
امام صادق(ع) از پدرش امام باقر(ع) نقل كرده كه فرمودند: هر كس زن گرفت بايد او را گرامي بدارد زن وسيله التذاذ است و سرچشمه گرمي و صفا نبايد او را ضايع كرد.
در مورد حضرت علي اصغر(ع) و حضرت زينب(ع) به خاطر چند چيز بوده و اصلاً ربطي به بي ارزشي زن ندارد يكي اين كه در هيچ حكومت و نظامي زنها اهل جنگ و جدال نيستند و به عنوان بي طرف معرفي ميشوند. معلوم است كشتن بي طرف معقول نيست ديگر اين كه به خاطر لطافت و ظرافت زنها مثل گل مورد شتم و قتل قرار نميگيرند. بر خلاف مردها وانگهي چندين بار تصميم به شهادت حضرت زينب(ع) گرفته شده منتهي جوّ اجازه اِعمال چنين تصميمي را به آنها نداد.
پي نوشتها:
1.... قال لو امرت احداً ان يسجد لأحد لأمرت المرأة تسجد لزوجها، بحار، ج 17، ص 377، ح 40، و ص 399 ح 11.
2. لولا يشقّ علي امّتي لا وجبت السواك، ج 87، بحار، ص 216، ح 27.
3. مازال يوصبي بهم حتّي ظنّنا انّه سيورثهم، نهج البلاغة، نامه 47.
4. آيين همسرداري يا اخلاق خانواده، ابراهيم اميني، ص 264.
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.